ORdrums - úvod
ORdrums („ORavcovy bubny“) - je rytmická skupina žáků/žákyň a studentů/studentek bicích nástrojů, kteří navštěvují mou stejnojmennou soukromou hudební školu v Letohradě. Tuto bubenickou skupinu jsem založil na konci roku 2006 a od té doby vystupuje na mnoha akcích. Jedny z velkých úspěchů je každoroční koncert se známými osobnostmi české hudby na týdnu sportu v České Třebové (Katapult, Střihavka, Mandrage, Lunetic atd.), pak dosažení 3. kola v soutěži Česko-Slovensko má talent v roce 2012 s hvězdnou porotou Lucií Bílou, Martinem Dejdarem a Jaro Slávikem, a dále vystoupení v pořadu VIP Prostřeno se Zbigniewem Czendlikem, Halinou Pawlovskou, Hankou Křížkovou a Vladimírem Kratinou.Vyučuji jak tradiční, tak i moderní hudební styly a mám praxi v klasických, folkových, jazzových, rockových a popových souborech. Výuka probíhá v Kulturním domě v Letohradě na tyto hudební nástroje: Bicí nástroje a percussion, akordeon, keyboard, Klavír, Jazz - Blues - Rock piano.
Talent není podmínkou. Cením si především zájem a píli.
Hudba se tvoří a poslouchá srdcem.
» Proč hudební nástroj?
« zpět
Muzicírování je činnost, která propojuje rozum, tělo a duši. Znamená to, že oslovuje celého člověka s jeho citovými, sociálními a estetickými potřebami.
Hudba je velice důležitou oporou naší společnosti. Právě ty děti, které se neumí zapojit mezi ostatní, a těch je dnes spousta, můžeme prostřednictvím společného muzicírování s ostatními dětmi zachytit nad propastí, do které by mohly eventuelně spadnout.
Čím více dětí bude hrát na hudební nástroj, tím méně bude mezi námi samotářů, tím méně bude konfliktů a násilí.
Proč hudební nástroj?
Hra na hudební nástroj, nebo časné a aktivní setkání s hudbou již i v základním rozsahu, podporuje rozvoj sekundárních lidských ctností, které jsou v dnešní době zakrnělé a postupně se vytrácejí. Je to pořádek, disciplína a sociální cítění. Ale také duševní vývoj, schopnost vnímat abstraktní svět, vývoj logického myšlení, jazykového citu, schopnosti se koncentrovat, komplexní motorické dovednosti a přirozeně rozvoj psychické vnímavosti emocionálního působení hudby.Muzicírování je činnost, která propojuje rozum, tělo a duši. Znamená to, že oslovuje celého člověka s jeho citovými, sociálními a estetickými potřebami.
Hudba je velice důležitou oporou naší společnosti. Právě ty děti, které se neumí zapojit mezi ostatní, a těch je dnes spousta, můžeme prostřednictvím společného muzicírování s ostatními dětmi zachytit nad propastí, do které by mohly eventuelně spadnout.
Čím více dětí bude hrát na hudební nástroj, tím méně bude mezi námi samotářů, tím méně bude konfliktů a násilí.
« zpět
Intenzivně se budeme zabývat úderovou technikou (rudiments), která je základem správné hry na bicí soupravu, dále koordinací rukou a nohou (stickcontrol, feetcontrol).
Častou otázkou rodičů je v jakém věku může jejich dítě začít hrát na bicí nástroje. Zdali je žák způsobilý, či ne, rozhoduji na základě osobní konzultace s rodiči a dítětem. Jen pro orientaci mohu z mých zkušeností uvést věk osmi let, kdy žák už umí číst, takže jej mohu v malé míře zatížit i čtením not. V tkz. přípravném studiu se u těchto malých studentů osvědčilo hraní na bonga. V začátcích studia na bicí soupravu (drums) se žák plně seznámí se stavěním a laděním nástroje.
Hra na bicí soupravu podporuje nejvíce ze všech nástrojů rozvoj mozkové činnosti a propojování levé a pravé mozkové hemisféry. Hra na bicí nástroje je nastupujícím fenoménem 21. století.
Bicí nástroje a percussion
Mým cílem je z žáka, dle jeho talentu a zájmu, vychovat nejen dobrého bubeníka, který bude schopen doprovázet v tempu (in time, timing) jakékoliv hudební těleso a jakýkoliv hudební styl, ale současně dobrého hudebníka, který bude schopen komunikovat o hudbě i ze strany melodické a harmonické s ostatními členy toho či onoho hudebního tělesa.Intenzivně se budeme zabývat úderovou technikou (rudiments), která je základem správné hry na bicí soupravu, dále koordinací rukou a nohou (stickcontrol, feetcontrol).
Častou otázkou rodičů je v jakém věku může jejich dítě začít hrát na bicí nástroje. Zdali je žák způsobilý, či ne, rozhoduji na základě osobní konzultace s rodiči a dítětem. Jen pro orientaci mohu z mých zkušeností uvést věk osmi let, kdy žák už umí číst, takže jej mohu v malé míře zatížit i čtením not. V tkz. přípravném studiu se u těchto malých studentů osvědčilo hraní na bonga. V začátcích studia na bicí soupravu (drums) se žák plně seznámí se stavěním a laděním nástroje.
Hra na bicí soupravu podporuje nejvíce ze všech nástrojů rozvoj mozkové činnosti a propojování levé a pravé mozkové hemisféry. Hra na bicí nástroje je nastupujícím fenoménem 21. století.
« zpět
Akordeon, zvaný též tahací harmonika, je hudební nástroj, u něhož jsou zdrojem zvuku kovové jazýčky, rozechvívané proudem vzduchu. Pro ovládání nástroje slouží dvě skupiny kláves, pianové a basové. Pianový nebo-li klávesový akordeon má v diskantové části (pro pravou ruku) klaviaturu s rozsahem od dvou do tří oktáv. Basová část (pro levou ruku) má od 48 do 120 kláves, dle velikosti nástroje. Obě části jsou pak spojené měchem. Standardní basy (Stradella Basses) mají dvě řady knoflíků se základními tóny v rozsahu jedné lomené oktávy a několik akordových řad.
Součástí diskantové a basové části jsou rejstříky, které mění zvuk tónů. U piánové harmoniky je pro jejich ovládání použita klaviatura běžného uspořádání (jako na klavíru) s menšími klávesami. Kožený měch je tvořen mnoha záhyby a slouží k čerpání vzduchu pro rozeznívání jazýčků diskantové i basové části. Přívod vzduchu k jazýčkům je ovládán zmáčknutím kláves.
Mezi významné skladatele pro klávesový akordeon patří například Ilja Havlíček či Bohumil Bláha.
Akordeon
Akordeon není v dnešní době mezi naší mládeží nijak populární, poněvadž jej neslyšíme v rozhlase a nevidíme v televizi. Je spojován spíše s hudbou lidovou a folklórní. Není to ale pravda. Na akordeon můžeme hrát jak hudbu lidovou a folklórní, tak hudbu jazzovou, blues a pop.Akordeon, zvaný též tahací harmonika, je hudební nástroj, u něhož jsou zdrojem zvuku kovové jazýčky, rozechvívané proudem vzduchu. Pro ovládání nástroje slouží dvě skupiny kláves, pianové a basové. Pianový nebo-li klávesový akordeon má v diskantové části (pro pravou ruku) klaviaturu s rozsahem od dvou do tří oktáv. Basová část (pro levou ruku) má od 48 do 120 kláves, dle velikosti nástroje. Obě části jsou pak spojené měchem. Standardní basy (Stradella Basses) mají dvě řady knoflíků se základními tóny v rozsahu jedné lomené oktávy a několik akordových řad.
Součástí diskantové a basové části jsou rejstříky, které mění zvuk tónů. U piánové harmoniky je pro jejich ovládání použita klaviatura běžného uspořádání (jako na klavíru) s menšími klávesami. Kožený měch je tvořen mnoha záhyby a slouží k čerpání vzduchu pro rozeznívání jazýčků diskantové i basové části. Přívod vzduchu k jazýčkům je ovládán zmáčknutím kláves.
Mezi významné skladatele pro klávesový akordeon patří například Ilja Havlíček či Bohumil Bláha.
« zpět
Samozřejmě se na keyboard dá hrát i klasická hudba, jazz nebo blues. Pokud dítě nebo rodiče kladou důraz na to, aby se hrály i klavírní skladby, je třeba si pořídit keyboard s vyváženou klávesnicí a s velikostí sedmi oktáv a část osmé (88 kláves) jako u klavíru.
Děti mohou začít s hrou již od šesti let, ve výjimečných případech i dříve.
Keyboard
Keyboard je elektronický moderní, současný a víceúčelový nástroj, který se využívá spíše pro moderní hudbu (pop, rock), ale lze na něm uplatnit i prvky klavírní a varhanní hry. Úhoz je měkčí a lehčí než u klavíru, podobný klasickým varhanám, poněvadž jsou klávesy z umělé hmoty a tón je vytvářen elektronicky. U klavíru jsou klávesy dřevěné, potažené slonovou kostí, nebo umělou hmotou a tón je vytvářen mechanicky. Klaviatura je u keyboardu menší, ale měla by obsahovat čtyři až pět oktáv. Nástroje s menším počtem oktáv nelze použít k výuce. Nástroje jsou vybaveny mnoha zvuky, rytmy a pamětí, do které lze nahrávat celé skladbičky.Samozřejmě se na keyboard dá hrát i klasická hudba, jazz nebo blues. Pokud dítě nebo rodiče kladou důraz na to, aby se hrály i klavírní skladby, je třeba si pořídit keyboard s vyváženou klávesnicí a s velikostí sedmi oktáv a část osmé (88 kláves) jako u klavíru.
Děti mohou začít s hrou již od šesti let, ve výjimečných případech i dříve.
« zpět
Styl hudby není podstatný, poněvadž technika hry je stejná jak pro klasickou hudbu, tak i pro jazz, blues, anebo rock.
Klavír, Jazz - Blues - Rock piano
Klavír je ideální nástroj pro děti, které začínají s hudbou. Již v šesti letech se na něj mohou začít učit hrát. Po všech stránkách nabízí klavír Vašemu dítěti dobrý hudební základ. Je vícehlasý a nepotřebuje žádný doprovodný nástroj. Také hudební teorie se u klavíru chápe lépe než u nějakého čistě melodického nástroje jako jsou například housle, nebo flétna. Ostatně i při studiu hudby je klavír povinným nástrojem pro všechny studenty. Ergonomicky viděno je klavír ze všech nástrojů nejzdravější. Pohyby u klavíru, které dítě ke hraní potřebuje, šetří záda a páteř. Prsty potřebují sílu pro úhoz a ty se rovnoměrně vycvičí.Styl hudby není podstatný, poněvadž technika hry je stejná jak pro klasickou hudbu, tak i pro jazz, blues, anebo rock.
« zpět
Souborová hra
Smyslem a cílem souborové hry je naučit žáky v praxi uplatnit a ověřit si všechny poznatky, které se naučili v samostatných hodinách toho či onoho nástroje. Seznámí se se s novými zkušenostmi vyplývajícími z kolektivní hry: laděním, dynamikou, souhrou, frázováním, a praktickou improvizací v "živém" orchestru či skupině. Důležitým prvkem je naslouchání spoluhráčům. Žáci si mohou také sami vybrat skladby k nastudování, které rádi poslouchají.Koncerty
2018
27.3. Bubenická soutěž, krajské kolo ve Vysokém Mýtě. 1.místo s postupem Jáchym Frangos. :-)
18.5. Bubenická soutěž, celostátní kolo v Holicích, Jáchym 3. místo. :-)
15.6. Výprachtice v areálu OVAZ ve 22:00, pouze ORdrums
23.6. Těchonín-Celné na hřišti, ORdrums + Improvizace 14:45. Sraz ve 13:45.
29.6. Workshop a koncert v Letohradě, Letohrátky ve školce Taušlova, ORdrums + Improvizace
21.7. Park Fest v Ústí nad Orlicí pod Roškotovým divadlem v 16:30. Sejdeme se hodinu před.
Partneři
Kontakt
Peter OravecTelefon: 608 180 065 Email: peteroravec@peteroravec.cz Adresa: Peter Oravec Studené 56 56164 Jablonné nad Orlicí
» Hudební cesta Petera Oravce
« zpět
další strana »
Bicí nástroje objevil ve dvanácti letech a ty jej doslova očarovaly. Opět to byl dědeček, který si vzal do hlavy, že důležitým základem každého dobrého hudebníka je hra v dechovce a tak musel dvanáctiletý Peter začít pravidelně navštěvovat zkoušky dechového orchestru, který byl chloubou celého města Havířova. Založil kapelu se kterou hrál na všech školních i mimoškolních akcích. Peter musel v kapele hrát na velký buben, což jej moc neuspokojovalo. Slova Petera Oravce: „Přežil jsem to, ale také si dnes myslím, že jsem přece jen získal spoustu zkušeností“.
Peter Oravec - Hudební cesta (strana 1)
Peter Oravec – hudebník, skladatel a učitel hudby se narodil na severní Moravě ve městě Karviná, ve čtvrti Ráj. Vyrůstal v Petřvaldě (Peterswald) a v Havířově. V šesti letech se na přání svého dědečka začal učit hrát na akordeon (harmoniku) a ve čtvrté třídě základní školy začal zpívat ve školním pěveckém sboru.Bicí nástroje objevil ve dvanácti letech a ty jej doslova očarovaly. Opět to byl dědeček, který si vzal do hlavy, že důležitým základem každého dobrého hudebníka je hra v dechovce a tak musel dvanáctiletý Peter začít pravidelně navštěvovat zkoušky dechového orchestru, který byl chloubou celého města Havířova. Založil kapelu se kterou hrál na všech školních i mimoškolních akcích. Peter musel v kapele hrát na velký buben, což jej moc neuspokojovalo. Slova Petera Oravce: „Přežil jsem to, ale také si dnes myslím, že jsem přece jen získal spoustu zkušeností“.
« předchozí strana
další strana »
Peter hrál v několika různých projektech s hudebníky Věry Špinarové a dva roky koncertoval se zpěvákem Pavlem Novákem (Nádherná, Pihovatá dívka). Natočil s ním v Českém rozhlase Ostrava LP/CD „Sáček mléčných karamel“ a také dvě své skladby „Cesta za sluncem“ a „Brána očích tvých“. Vystupoval v mnoha televizních pořadech, dokonce i v pořadu východoněmecké televize „Ein Kessel buntes“.
Peter Oravec - Hudební cesta (strana 2)
V patnácti letech zaskakoval za jednoho bubeníka v jazzovém a tanečním orchestru, který mimo jiné doprovázel taneční kurzy Ostravské konzervatoře. Tady se zrodila myšlenka, že by mohl absolvovat přijímací zkoušky na Ostravskou konzervatoř. Úspěšně ji dostudoval v oboru bicí nástroje a klavír. Do třídy chodil mimo jiné s Ivanou Chýlkovou, Simonou Postlerovou a s bubeníkem Marie Rottrové Vlastimilem Bílkem, který studoval večerně.Peter hrál v několika různých projektech s hudebníky Věry Špinarové a dva roky koncertoval se zpěvákem Pavlem Novákem (Nádherná, Pihovatá dívka). Natočil s ním v Českém rozhlase Ostrava LP/CD „Sáček mléčných karamel“ a také dvě své skladby „Cesta za sluncem“ a „Brána očích tvých“. Vystupoval v mnoha televizních pořadech, dokonce i v pořadu východoněmecké televize „Ein Kessel buntes“.
« předchozí strana
další strana »
Po rozpadu kapely PROTO založili kytarista Jaroslav Bartoň a basista Vašek Vlasák skupinu Citron. Peter odešel do Prahy a posléze do S.R.N., kde vyučoval na ZUŠ v Murnau (Camerloher Musikschule) téměř dvacet let. V zahraničí prošel mnoha hudebními tělesy, např. Bavorskou lidovou kapelou, se kterou se dostal až do New Yorku. S klasickým komorním orchestrem A. Böhma natočil v Mnichově CD. S bluesovou kapelou Ach Heinz natočil CD „Rote Erdbeeren“ a se svou vlastní skupinou INSPIRE, založenou v S.R.N., natočil CD s názvem „To be“, na kterém je více než polovina jeho skladeb. S touto kapelou koncertoval v Německu, Itálii, v České republice a v Číně.
Peter Oravec - Hudební cesta (strana 3)
S Pavlem Novákem a kapelou PROTO projel celou Českou republiku, Maďarsko, Polsko, celý tehdejší Sovětský svaz a východní a západní Německo. V roce 1982 s nimi začala zpívat Heidi Janků, která se později stala známou českou popovou zpěvačkou.Po rozpadu kapely PROTO založili kytarista Jaroslav Bartoň a basista Vašek Vlasák skupinu Citron. Peter odešel do Prahy a posléze do S.R.N., kde vyučoval na ZUŠ v Murnau (Camerloher Musikschule) téměř dvacet let. V zahraničí prošel mnoha hudebními tělesy, např. Bavorskou lidovou kapelou, se kterou se dostal až do New Yorku. S klasickým komorním orchestrem A. Böhma natočil v Mnichově CD. S bluesovou kapelou Ach Heinz natočil CD „Rote Erdbeeren“ a se svou vlastní skupinou INSPIRE, založenou v S.R.N., natočil CD s názvem „To be“, na kterém je více než polovina jeho skladeb. S touto kapelou koncertoval v Německu, Itálii, v České republice a v Číně.
« zpět
„Těším se na další mladé hudebníky, kterým s radostí pomohu dostat se do světa hudby, který je pro naši duši a srdíčko tak důležitý!“ Peter
Peter Oravec - Hudební cesta (strana 4)
V roce 2003 opouští S.R.N. a vrací se zpět ke svým kořenům do České republiky. Začíná nový život. Rozhodl se zůstat v našem kraji a hraje s různými kapelami a orchestry. Funguje spíše jako první pomoc, zaskakuje za nemohoucí. Nechci se vázat, říká Peter. „Ještě jsem nenašel to pravé ořechové a chci hrát opět svou vlastní muziku“. Učí děti a studenty hudbě již pětadvacet let, je to jeho poslání. Působil tři roky v ZUŠ Alfonze Muchy v Letohradě jako učitel, pak jako statutární zástupce ředitele a jeden rok také jako ředitel. Od února roku 2008 učí na ZUŠ Jindřicha Pravečka v Lanškrouně a od záři 2009 také na Základní umělecké škole v Jablonném nad Orlicí. Peter také již tři roky působí jako předseda Ústřední umělecké rady bicí sekce Základních uměleckých škol Pardubického kraje.„Těším se na další mladé hudebníky, kterým s radostí pomohu dostat se do světa hudby, který je pro naši duši a srdíčko tak důležitý!“ Peter